8 dowodów na to, dlaczego bieganie jest zdrowe!

bieganie jest zdrowe
  • Bieganie jest zdrowe, bo jako jedna z form ćwiczeń aerobowych poprawia wydolność naszego serca, zmniejsza stres, a nawet niweluje objawy depresji.
  • Bieganie ma znaczny wpływ na poprawę naszego zdrowia fizycznego i psychicznego.
  • Według niektórych badaczy bieganie miało znaczny wpływ na proces ewolucji człowieka.

Ludzie są stworzeni do biegania

Wielu ekspertów uważa, że kształt ludzkich ciał nie wziął się bez powodu. Ludzie zostali stworzeni do bycia biegaczami wytrzymałościowymi. Wiele cech ludzkich ewoluowała jako przystosowanie do biegu na duże odległości.
Silnie ustabilizowane ramiona i głowa, długość nóg, dobrze rozwinięte ścięgna Achillesa, czy wysoka zdolność do pocenia się. Są to właśnie dowody na to jak wielki wpływ bieganie miało na ewolucję człowieka i, że bieganie jest zdrowe.

Nie powinno więc być zaskoczeniem, że bieganie jest zdrowe i musi powodować wiele korzyści dla naszego ciała ale także umysłu. W końcu poprawia kondycje, ma zdrowotny wpływ na nasz układ krążenia, poprawia też naszą siłę i spala ogromne ilości kalorii. Korzyści psychologiczne sprowadzają się do oczyszczania umysłu poprzez medytacyjne możliwości biegania, które daje wysokie poczucie wolności.

Jak poprawić swój nastrój lub złagodzić objawy depresji

Zdecydowanie jednym z najlepszych pomysłów będzie wyjście na świeże powietrze i rozpoczęcie biegu. Z badań opublikowanych w czasopiśmie American College of Sports Medicine wynika, że spędzenie już 30 minut na bieżni znacząco poprawia nastrój osoby cierpiącej na duże zaburzenia depresyjne. Potwierdza to pozytywny wpływ biegania na psychikę i nasz dobry nastrój.

bieganie a kolana

Bieganie poprawia zdrowie kolan

Wiele osób może zarzucić, jak bieganie ma destruktywny wpływ na zdrowie naszych kolan. Niestety (dla tych osób oczywiście) badania tego nie potwierdzają, a bieganie nie jest powodem choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego.
W ośmioletnim badaniu na 2637 uczestnikach wykazano, że osoby które biegają rzadziej cierpią na bóle kolan, czy zapalenie kości i stawów. Nie potwierdzono co prawda jednoznacznie, że bieganie niweluje ból kolan. Naukowcy jednak są pewni, że pozwala ono wzmacniać mięśnie nóg, a także kości.

Bieganie jest zdrowe, zwiększa zdolność koncentracji i poprawia jakość snu

W badaniu w którym wzięło udział 51 młodych osób w wieku średnio 18 lat połowie z nich włączono bieganie do treningu. Badanie trwało 3 tygodnie i w tym okresie, grupa ta biegała 5 razy w tygodniu, po 30 minut dziennie. Druga grupa także czynnie trenowała, jednak bieganie nie było włączone do rutyny treningowej. Jak się później okazało grupa, która biegała wykazywała nie tylko poprawę funkcjonowania psychicznego ale także jej członkowie znacznie lepiej spali i koncentrowali się w ciągu dnia.

Twoje serce jest zdrowe dzięki bieganiu

To, że nie tylko bieganie ale w ogóle aktywność aerobowa jest dobra dla naszych serc i układu krążenia nie powinno być żadnym zaskoczeniem. Co najciekawsze zgodnie z badaniem już 5 minut regularnego biegania dziennie, może znacząco wpłynąć na nasze zdrowie.

Można by mieć obawy jakoby bieganie ekstremalnie dużych dystansów mogłoby mieć negatywny wpływ na serce. Jednak i to jest nie prawda, na co wskazują badania. Naukowcy porównali serca osób biegających 13 i 40 mil (około 21 i 64 km) tygodniowo. Jak się okazało serca osób biegających więcej były zdrowsze. Jednym zdaniem czym więcej biegamy, tym zdrowsze serca mamy.

Bieganie poprawia funkcjonowanie umysłu i spowalnia jego starzenie.

Jeśli zależy Ci na zachowaniu zdrowego umysłu w miarę starzenia się, musisz wiedzieć, że ćwiczenia aerobowe Ci w tym pomogą. Przegląd badań wskazuje, że aeroby mają wpływ na funkcje poznawcze w każdym wieku. Poprawiają pamięć i koncentrację u dzieci, dorosłych ale także osób w podeszłym wieku.

bieganie jest zdrowe

Bieganie jest zdrowe i uodparnia mózg na stres

Wiele badań skupiających się na biegaczach potwierdza, że ćwiczenia aerobowe uodparniają ludzi na stres. W przeglądzie badań nad wysiłkiem i stresem autor Peter Salmon stwierdza, że „trening angażuje proces, który zapewnia trwałą odporność na stres”. Naukowcy twierdzą, że może tak być, ponieważ ćwiczenia aerobowe zwiększają poziom neuroprzekaźników, takich jak serotonina i norepinefryna. Powoduje to, że mózg tworzy nowe neurony. O tym jak ważne jest zwalczanie stresu z racji na jego negatywny wpływ napisaliśmy tutaj.

Bieganie to narzędzie do spalania kalorii

Jeśli się odchudzasz to bieganie może być świetnym narzędziem, które może Ci w tym pomóc. Jeśli kontrolujesz spożywane i spalane przez Twój organizm kalorie powinieneś znać pewien prosty wzór. Powie Ci on ile kalorii spaliłeś w czasie swojego biegu. Oczywiście nie będzie to wzór dokładny, gdyż z uwagi na wiele czynników taki chyba nie istnieje. W najprostszy sposób pomnóż wagę swojego ciała razy ilość przebiegniętych kilometrów. Wynik w kilokaloriach ukaże Ci ile ich spaliłeś.

Zmniejsz szanse na śmierć dzięki bieganiu

Regularne bieganie lub wykonywanie ćwiczeń aerobowych po 30 minut dziennie znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo zgonu z jakiejkolwiek naturalnej przyczyny. A jak mówią badania wykonywanie ruchu godzinę lub więcej daje jeszcze lepsze rezultaty. Potwierdzono też, że regularne uprawianie tego sportu może wydłużyć Twoje życie nawet o kilka lat.

Pamiętaj, że nie warto się zbyt długo zastanawiać. Daliśmy Ci chyba wystarczająco dużo dowodów na to, że bieganie jest zdrowe. Wykorzystaj swoją motywację już w tej chwili. Najprostszym sposobem, aby uzyskać wszystkie wymienione wyżej korzyści to wyjście z domu i rozpoczęcie biegu 🙂

8 dowodów na to, dlaczego bieganie jest zdrowe!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top