Jak zacząć biegać? 6 porad dla początkujących

bieganie dla początkujących

Jak zacząć biegać, jak się przygotować do biegania,  jak poprawić swoją kondycję? Czy dobrym pomysłem jest bieganie codziennie? Jeśli trafiłeś tutaj, aby poznać odpowiedź na któreś z tych pytań to dobrze trafiłeś. Na pewno wiesz już jak wiele korzyści przynosi bieganie. W tym artykule przedstawimy Ci jak powinno wyglądać bieganie dla początkujących, dlatego warto abyś zapoznał się z poniższymi poradami. 

Znajdź swój cel!

Jeżeli rozważasz rozpoczęcie biegania to na pewno masz już do tego jakiś powód. Być może jest to chęć zrzucenia dodatkowych kilogramów czy poprawa kondycji. Jednak pamiętaj o tym, że Twój zapał może bardzo szybko minąć. Pomyśl także nad wzięciem udziału w jakimś biegu, załóżmy na 5 lub 10 km. Biegi w Twojej okolicy na pewno są ogłaszane z dużym wyprzedzeniem. Poszukaj interesującego wydarzenia w internecie i postaw sobie za cel, aby to przebiec. Ustalenie daty biegu pozwoli Ci biegać bardziej skupionym, a zrealizowanie celu da Ci ogromną satysfakcję!

jak zacząć biegać

Jak zacząć biegać? Zacznij od krótkich interwałów!

Jeżeli zastanawiasz się jak zacząć biegać i jesteś nowym biegaczem, a na swoim pierwszym treningu planujesz przebiec długi dystans za jednym razem, to nie jest to dobry pomysł. Jako początkujący nie powinieneś przebiegać tak długiego dystansu na raz. Zacznij spokojnie od rozgrzewki, ponieważ rozgrzewka przed bieganiem to podstawowy element każdego treningu, poświęć jej od 5 do 10 minut. Następnie warto abyś podzielił swój dystans na odcinki. Możesz przykładowo przez 3 minuty biec, aby kolejne 3 minuty przejść pieszo. Jeżeli biegasz, aby schudnąć to musisz wiedzieć, że chód także spala kalorie. Pamiętaj, że jesteś początkującym, więc nikt nie wymaga od Ciebie, abyś od razu przebiegał maratony. Z treningu na trening zwiększaj swoje odcinki biegowe np. o minutę. Zapewniam Cię, że szybko Twoja kondycja poprawi się na tyle, że całą trasę będziesz w stanie przebiec za jednym razem. A nowe wyzwania na każdym kolejnym treningu będą dodawać Ci jeszcze więcej motywacji!

Nie biegaj zbyt szybko!

Rozumiem, że jesteś bardzo zmotywowany do biegania, a efekty chcesz osiągnąć jak najszybciej. Musisz jednak wiedzieć, że rozpoczęcie biegania od szybkiego tempa nie jest dla Ciebie najlepsze. Rozpocznij od spokojnego tempa biegu, najlepiej tak, abyś w czasie biegu mógł swobodnie prowadzić rozmowę. Najlepiej stopniowo zwiększać tempo i dystans biegu, a wtedy na pewno osiągniesz sukces. 

Pamiętaj o odpoczynku i prawidłowej regeneracji!

Skończyłeś swój pierwszy trening i już nie możesz doczekać się kolejnego? Świetnie, że zaraziłeś się bieganiem ale musisz trochę ostudzić swój zapał. Odpowiedzią na pytanie jak zacząć biegać, jest to, aby na początku nie biegać codziennie! W takim razie na pewno zadajesz sobie pytanie jak często biegać. Pamiętaj, że bieganie jest czymś nowym dla Twojego organizmu. Daj mu trochę czasu na regenerację. Twój układ sercowo-naczyniowy, mięśniowy i kostny muszą się przygotować do kolejnego biegu! Zaplanuj swój plan treningowy biegania tak abyś jeden dzień biegał i dawał sobie jeden dzień odpoczynku. Taki plan jest najlepszy dla początkujących, ponieważ pozwala osiągnąć najlepsze efekty, daje czas na regeneracje i ogranicza ryzyko urazów. Więcej o regeneracji przeczytasz w naszym artykule na ten temat.

początki biegania

Jak prawidłowo biegać?

Utrzymywanie odpowiedniej techniki jest bardzo ważne w czasie biegania. Bieganie w złym stylu ogranicza Twoje możliwości i powoduje trudności związane z samym biegiem. Na początku bardzo ważne jest, abyś wiedział jak prawidłowo biegać. Odpowiednia technika pozwoli Ci biec łatwiej i bardziej efektywnie. W czasie biegu nie garb się, daj pracować swojej przeponie. Nie machaj także rękoma na boki, prowadź łokcie blisko ciała w kierunku biegu. Co bardzo ważne „nie człap” nogami w czasie biegu, staraj się biegać bardziej z palców, a to pozwoli Ci nabrać lepszego pędu. Pamiętaj też, aby nie sunąć nogami przy podłożu tylko podnosić kolana. Przede wszystkim biegnij odprężony, a pozwoli Ci to czerpać przyjemność z biegu.

Wybierz odpowiednią trasę i powierzchnię!

Na pewno zastanawiasz się, gdzie masz biegać i jakie podłoże będzie dla Ciebie najlepsze. Bieganie po chodniku jest względnie bezpieczne, z uwagi na równe podłoże. Jednak jeśli jesteś osobą z nadwagą, zbyt częste bieganie po takiej powierzchni może być ciężkie dla Twoich stawów. Na początku lepiej biegać po terenie, który będzie miał lepszą amortyzację. Dobry wyborem może okazać się las lub park. Pamiętaj tylko, że w takich miejscach musisz bardziej uważać na wystające korzenie, czy kamienie. Nie fajnie byłoby skręcić kostkę na pierwszym treningu. Możesz też rozważyć bieganie po elektrycznej bieżni, jest to zdecydowania najbardziej bezpieczna opcja. Jednak zbyt częsty bieg w miejscu może szybko Ci się znudzić, w końcu nie ma to jak wyjść biegać na świeżym powietrzu.

Początki biegania mogą wydawać się trudne, ale mamy nadzieję, że powyższe porady pomogą Ci zacząć biegać z odpowiednim nastawieniem. Ważnym czynnikiem jest to, abyś posiadał nawet najprostszy plan biegania, ponieważ pozwoli Ci to usystematyzować Twoją pracę. Pamiętaj, że najtrudniejsze jest rozpocząć bieganie, a później będzie Ci szło już jak z górki. Bądź cierpliwy, a efekty przyjdą same i nie zauważysz jak szybko będziesz w stanie przebiegać dłuższe dystansy. 

Jak zacząć biegać? 6 porad dla początkujących

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top